GROUPE @ pangée

Angela Teng, Indigo Through Violet, 2018, oil through crocheted, linen, 16 x 12 po. Permission Equinox Gallery
Angela Teng, Indigo Through Violet, 2018. Permission Equinox Gallery

« The Sun Poured in Like Butterscotch »
14 mars — 20 avril | March 14 — April 20
projetpangee.com

Artistes : Sam Branden , Robert Erickson, Colleen Heslin, Lauren Luloff, Les Ramsay, Jonathan Ryan Storm, Angela Teng

Commissaire : Les Ramsay

 

How happy is the transparent painting!
Are you upset by how cobwebby it is?
Does it tear you apart to see the painting so vaporous?

I cannot help but stop and look at the transparent painting.
Now limpid is just the thing
to get me wondering if the painting is diaphanous.

I saw the tactile draw of my generation destroyed,
how I mourned the crayon.
A crayon is tactual. A crayon is haptic;
a crayon is tangible, however.

L’exposition The Sun Poured in Like Butterscotch rassemble les œuvres de sept artistes canadiens et américains dans un joyeux désordre. Chacun des artistes utilise des techniques qui lui sont propres, mais elles ont toutes comme point commun l’utilisation du textile, mêlant le colour field à l’artisanat, gardant ainsi leur relation avec la peinture et le collage. Le châssis est un point de départ dont les artistes qui participent à cette exposition peuvent se libérer. Cette émancipation les mène à développer une variété de techniques et à entrelacer les savoir-faire propres à la peinture avec les méthodes de production qui caractérisent le textile tel que la teinture, le collage, la couture et le crochet.

Ces procédés, à la fois subtils et tactiles, portent notre attention vers une matérialisation de la couleur. Nous percevons le pigment déposé sur une surface ou lié de manière chimique à la fibre. Cette gamme de variations influence notre lecture des œuvres. La couleur ainsi absorbée par la douceur des fibres se distingue dans sa plasticité de la rigidité du médium de la peinture. Les tensions et les flux engendrés par les propriétés du textile permettent de dépasser les profondeurs de champ auxquels nous sommes habitués quand nous regardons une peinture. Nous sommes ici appelés à partager la nostalgie d’un ruban de fumée qui glisse hors de la fenêtre.

— Les Ramsay

 

Sam Branden vit et travaille à Brooklyn. Il est diplômé de la Columbus College of Art & Design (BFA, 2014). Depuis, il a présenté une exposition solo à la Quality Gallery (Oakland, États-Unis, 2016), un duo à No Place Gallery (Columbus, États-Unis, 2017), et a participé à de nombreuses expositions de groupe chez E.Tay Gallery (New York, États-Unis, 2017), Skylab Gallery (Columbus, Etats-Unis, 2018), et plus récemment chez At Large Gallery (Brooklyn, États-Unis, 2019) et Bible Gallery (New York, Etats-Unis, 2019). Branden est aussi codirecteur et commissaire de la Wick Gallery à Bushwick (Brooklyn, États-Unis).

Robert Erickson vit et travaille à Brooklyn. Il est diplômé en beaux-arts de l’université du Delaware (BFA, 1997). Ses expositions incluent le Musée d’art contemporain de Tucson (Tucson, Etats-Unis, 2017), 57w57Arts (New York, NY, 2018), Dropped Frames – avec un commissariat de JPW3 à la Elk Gallery (New York, Etats-Unis, 2008), 6x4xLoads à The Lurking Hole Gallery (Nottingham, Royaume-Uni, 2006), Accident Blackspot, avec un commissariat de Jim Lee à la Freight & Volume (New York, Etats-Unis, 2007) et qui fût aussi présentée à Markus Winter Gallery (Berlin, Allemagne, 2007).

Colleen Heslin vit et travaille à Vancouver. Elle est diplômée de l’université de Concordia (MFA, 2014) et fût récipiendaire du prix Concours de peintures canadiennes de RBC en 2013. Ses plus récentes expositions solos ont été présentées à Monte Clark (Vancouver, 2018) et à la Fondation Esker (Calgary, 2016) et ses dernières expositions de groupe à Power Plant (Toronto, 2018), chez Morris and Helen Belkin Art Gallery (Vancouver, 2018) et à la Vancouver Art Gallery (Vancouver 2017). Son travail a été exposé et publié au Canada, aux États-Unis et en Europe.

Lauren Luloff vit et travaille à Brooklyn. Elle est diplômée du Milton Avery College of Art, Bard College (MFA, 2010) ainsi que de l’université de Pennsylvanie (BFA, 2001). Elle présente actuellement son travail dans une exposition solo chez Ceysson & Bénétière à Paris. Son travail a récemment été exposé chez Ceysson & Bénétière (New York, États-Unis, 2017), Halsey McKay Gallery (East Hampton, États-Unis, 2017), à la Marlborough Chelsea (New York, États-Unis, 2015), Annarumma (Naples, Italie, 2015), Galerie Bernard Ceysson (Suisse et Luxembourg, 2014 et 2015), et chez The Hole, (New York, États-Unis, 2014).

Les Ramsay vit et travaille à Vancouver. Il est diplômé des beaux-arts du Emily Carr University of Art + Design ainsi que de l’université des beaux-arts de Valence (BFA). Il a complété sa maîtrise à l’université Concordia en 2015. Il présente actuellement une exposition solo intitulée The Adventures of Atrevida Reef à la Galerie Antoine Ertaskiran. Ses expositions solos récentes ont été présentées à Chernoff Fine Art (Vancouver, 2018), à la Art Gallery of Alberta (Edmonton, 2018) et chez Mr. Lee’s Shed (Vancouver, 2018). Son travail fait partie de plusieurs collections privées et de collection d’entreprises telles que The Claridge Collection, Medcan, la Banque TD et RBC.

Jonathan Ryan Storm vit et travaille à Brattleboro, Vermont. Il est diplômé en métaphysique du Collège Wheaton (BA, 2003). Ses expositions incluent Morgan Lehman Gallery (New York, État-Unis, 2013), Cardoza (Houston, États-Unis, 2015), Menil Bookstore (Houston, États-Unis, 2015), David Shelton Gallery (Houston, États-Unis, 2015) et Farewell Books (Austin, États-Unis, 2015). Son travail a aussi été présenté dans des expositions de groupe à Big Medium (Austin, États-Unis, 2016), Circuit12 (Dallas, États-Unis, 2016), Ware:Wolf:Haus (Dallas, États-Unis, 2014), The Brandon Gallery (Houston, Etats-Unis, 2013), Neuer Saarbrücker Kunstverein, (Saarbrücker, Allemagne, 2013) et chez GoodPress (Glasgow, Écosse, 2012).

Angela Teng est une artiste basée à Vancouver. Elle est diplômée de l’Université Emily Carr Art + Design (BFA, 2011). Son travail a été présenté autant au national qu’à l’international, dont à la Vancouver Art Gallery (Vancouver, 2016). Teng fût finaliste du Concours de peintures canadiennes de RBC en 2016 et 2017.

 

Artists: Sam Branden , Robert Erickson, Colleen Heslin, Lauren Luloff, Les Ramsay, Jonathan Ryan Storm, Angela Teng

Curator: Les Ramsay

 

How happy is the transparent painting!
Are you upset by how cobwebby it is?
Does it tear you apart to see the painting so vaporous?

I cannot help but stop and look at the transparent painting.
Now limpid is just the thing
to get me wondering if the painting is diaphanous.

I saw the tactile draw of my generation destroyed,
how I mourned the crayon.
A crayon is tactual. A crayon is haptic;
a crayon is tangible, however.

 

The Sun Poured in Like Butterscotch is a hurly burly of colour field painting and domestic craft from seven artists with material-based practices relating to painting and collage. Working within and outside of the stretcher, and with a variety of materials, these artists use textile methods of construction like dyeing, staining, collaging, sewing, the building of custom supports, and the crocheting of ribbons of paint. These subtle and tactile methods of picture making draw attention to the perceived physicality of colour: of pigment resting on surface or chemically bonding to fiber. The range of surface texture upon each picture plane affects the overall reading, with the presence of natural fiber adding softness and infusing quality – an inevitable contrast to the hard plasticity of paint as medium. Tension and flow snicker at the push and pull; there’s something beyond depth on the picture plane here; we’re witnessing the smoke of an ancient nostalgia spread like a ribbon out of the window.

— Les Ramsay

 

Sam Branden lives and works in Brooklyn, NY. He received his BFA from the Columbus College of Art & Design in 2014. Branden has held a solo show at Quality Gallery (Oakland, CA, 2016), a two-person show at No Place Gallery (Columbus, OH, 2017), and participated in group shows at E.Tay Gallery (New York, NY, 2017), Skylab Gallery (Columbus, OH, 2018), and most recently at At Large Gallery (Brooklyn, NY, 2019) and Bible Gallery (New York, NY, 2019). Branden is a co-director and curator at Wick Gallery in Bushwick, Brooklyn.

Robert Erickson has exhibited throughout the United States and abroad over the last 20 years. Recent group exhibitions include Museum of Contemporary Art – Tucson; 57w57Arts, New York, NY; Dropped Frames – Curated by JPW3, Elk Gallery, New York, NY; Accident Blackspot- Curated by Jim Lee, Freight+Volume, New York, NY; Accident Blackspot, Markus Winter Gallery, Berlin, Germany; and, The Lurking Hole Gallery, Nottingham, UK. He received a BFA from the University of Delaware, 1997. Robert currently lives and works in Brooklyn, NY.

Colleen Heslin is an artist and independent curator based in Vancouver. She has an MFA from Concordia University and is the winner of the 2013 RBC Painting Competition. Heslin’s most recent solo exhibitions were held at the Monte Clark Gallery (Vancouver, 2018) and the Esker Foundation (Calgary, 2016), with group exhibitions at the Power Plant (Toronto, 2018), the Morris and Helen Belkin Art Gallery (Vancouver, 2018) and the Vancouver Art Gallery (Vancouver 2017). Her work has been exhibited and published in Canada, the United States, and Europe.

Lauren Luloff received her MFA from The Milton Avery College of Art, Bard College and her BFA from Pennsylvania State University. She currently has a solo show hung at Ceysson and Benetiere in Paris. Recent solo exhibitions have been with Ceysson and Benetiere, New York; Halsey McKay Gallery, East Hampton, NY; Galerie Bernard Ceysson, Luxembourg and Geneva, Switzerland; Marlborough Chelsea, New York; The Hole, New York, and Annarumma Gallery, Naples, Italy. Luloff lives and works in Brooklyn, NY.

Les Ramsay was born in Vancouver and studied fine arts at Emily Carr University of Art + Design, Universitat de Bellas Artes in Valencia (Spain); he completed his MFA at Concordia University in 2015. He currently has a solo exhibition titled The Adventures of Atrevida Reef, at Galerie Antoine Ertaskiran in Montreal (2019), and has recently shown work at A motion for a notion commotion, presented at Chernoff Fine Art in Vancouver (2018); Li Salay, at the Art Gallery of Alberta in Edmonton (2018); and, MICRO-WAVE, at Mr. Lee’s Shed in Vancouver (2018). His works can be found in many private and corporate collections, such as The Claridge Collection, Medcan, the TD Bank and RBC collection.

Jonathan Ryan Storm received his BA in Metaphysics from Wheaton College in 2003. His recent solo exhibitions include Morgan Lehman Gallery in New York City; Cardoza, Menil Bookstore and David Shelton Gallery in Houston; and, Farewell Books in Austin. Group exhibitions include Big Medium in Austin; Circuit12 and Ware:Wolf:Haus in Dallas; The Brandon and David Shelton Gallery in Houston; Neuer Saarbrücker Kunstverein in Germany; and GoodPress in Scotland. He lives and works in Brattleboro, Vermont.

Angela Teng is an artist based in Vancouver, BC. Her work has been presented nationally and internationally, including in the exhibition Ambivalent Pleasures, at the Vancouver Art Gallery. Teng was a finalist for the RBC painting competition in both 2016 and 2017. She received her BFA from Emily Carr University in 2011.

Répondre

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google

Vous commentez à l'aide de votre compte Google. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s