LEA CETERA @ arsenal

CETERA_LEA
Untitled, Tan Railing, 2017. Photo : Southard Reid

« Collection permanente »
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Récemment acquises dans la collection permanente de Arsenal art contemporain Montréal, trois oeuvres de l’artiste américaine Lea Cetera sont désormais présentées à l’entrée de leurs espaces. Les oeuvres Brown Table (2015), The Handsome Serial Killer (2015) et Untitled, Tan Railing (2017) sont exposées de manière à créer une certaine incertitude dans l’esprit des visiteurs. Elles se composent comme des sculptures minimales unissant grilles métalliques, écran vidéo et verres à café en porcelaine.

À travers ses installations temporelles, l’artiste investigue la relation entre l’objet et le corps, le privé et le public ainsi que le réel et le virtuel. Sa pratique s’inspire de médiums populaires tels que le théâtre, le cinéma et les marionnettes, qui mettent en évidence le potentiel narratif des objets. En mêlant des éléments vidéo et parfois des actions performatives à sa production sculpturale, l’artiste remet en question le caractère construit de l’identité ainsi que l’aliénation du corps face à l’omniprésence de la technologie.

Son oeuvre recèle aussi un commentaire politique et féministe assez clair. Lorsqu’on s’approche suffisamment de l’installation Untitled, Tan Railing par exemple, on peut y lire la phrase suivante sur une feuille de métal présentée telle une plaque commémorative :

« I have this one art idea, where I only concern myself with female artists and writers, learn and read about their work, so much to the point where when someone references a male artist, I am confused and apologize for not knowing who they are talking about. »

— Lea Cetera

Cette phrase assez satirique permet d’ouvrir la réflexion sur le positionnement des femmes dans le champ de l’art et dans la société en général. L’artiste remet en question ainsi une culture ayant légitimé l’effacement des femmes et leurs subjectivités d’une grande partie de l’histoire humaine. 

Recently acquired in the permanent collection of Arsenal Contemporary Montreal, three pieces by American artist Lea Cetera are now presented at the entrance of their spaces. Brown Table (2015), The Handsome Serial Killer (2015) and Untitled, Tan Railing (2017) are exhibited in such a way that it creates uncertainty in the visitor’s mind. Composed like minimalist sculptures, they unite metal grids, video screen and coffee cups made of porcelain.

Through her temporal installations, Lea Cetera investigates the relation between object and body, private and public as well as real and virtual. Her practice draws from more popular mediums such as theatre, filmmaking and puppetry and highlights the narrative potential of objects. By combining video elements and sometimes even performative actions to her sculpture, the artist adresses constructed identities and the alienation of the body regarding the omnipresence of technology.

Her work also clearly holds a political and feminist message. When we approach the installation Untitled, Tan Railing enough, for example, we are able to read this sentence on a metallic sheet presented like a commemorative plaque :

« I have this one art idea, where I only concern myself with female artists and writers, learn and read about their work, so much to the point where when someone references a male artist, I am confused and apologize for not knowing who they are talking about. »

— Lea Cetera

This rather satirical phrase allows for the reflection on the place of women in the art eld and in society in general.  The artist thus questions the culture that legitimates the erasure of women and their subjectivities from a major part of human history.